
PAPERS30    Copyright 2014-3. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 11, No 3 2014

Ian Sinclair

‘An establishment 
newspaper’:  
The politics of the 
Eastern Daily Press
This paper analyses the political stance of the 
Norwich-based Eastern Daily Press. It uses Nick 
Davies’s notion of ‘churnalism’ and Herman 
and Chomsky’s Propaganda Model to explain, 
in particular, its editorial positions on the mon-
archy and British foreign policy. Moreover, the 
evidence presented suggests that the EDP’s 
ownership and, to a lesser extent, its reliance 
on advertising are key reasons for its political 
stances. Interviews with journalists, politicians 
and a prominent academic support the over-
all argument. The paper concludes: ‘Archant’s 
monopoly in the region has a worrying influ-
ence on dissent.’

Keywords: Eastern Daily Press, churnalism, 
Propaganda Model, monarchy, British foreign 
policy

‘Chroniclers of their communities’:  
The importance of the regional press
Regional newspapers are often dismissed and 
ridiculed for being parochial, amateurish and 
insignificant. Yet we ignore the regional press 
at our peril. In 2012, there were 1,100 regional 
newspapers in the UK and 1,600 associated 
websites (Yorkshire Times 2013). According to 
the Newspaper Society, 61 per cent of British 
adults read a regional newspaper, compared 
with 53 per cent who read a national newspaper. 
Moreover, the regional press has what is known 
as ‘a high solus readership’ – 23 per cent of 
people who read a regional newspaper do 
not read a national newspaper (Newspaper 
Society 2012a). Local newspapers remain the 
most trusted source of news (Ponsford 2011). 
According to Bob Franklin (2004: 155), Professor 
of Journalism Studies at Cardiff University, this 
high level of market penetration and trust, 
combined with local monopolies, means ‘local 

newspapers may prove highly influential in 
defining news and setting the local agenda for 
their readership’.

Speaking about the role of regional newspapers 
in 2012, the President of the Newspaper Society 
(Newspaper Society 2012b) noted that ‘no 
other medium can replicate the role of local 
media, in print and online, in scrutinising those 
in authority, supporting local businesses and 
communities and campaigning with and on 
behalf of readers’. Professor Franklin (National 
Assembly of Wales 2009) also believes regional 
newspapers have an important role to play, 
noting they have been:

the archivists and chroniclers of their local 
and regional communities, recording various 
rites of passage (births, marriages and deaths) 
of members of the communities, as well as 
the activities of the judicial and political 
elites and institutions, manifest in court 
reports and coverage of the proceedings of 
parish councils and parliaments.

The flagship newspaper in Norwich and Norfolk 
is the Eastern Daily Press (EDP). Launched in 
1870, the EDP grew out of the Norfolk News, 
which began publishing in 1845. According to 
the official history (Clarke 2000) of the Eastern 
Counties Newspapers Group (the company that 
used to own the EDP) the Norfolk News was set 
up by a small group of rebel businessmen who 
were incensed by the refusal of the Norwich 
Mercury, then the dominant newspaper in 
the city, to report the protests of those who 
opposed a tax levied by the church. The men 
– John and Jonathan Copeman, Jeremiah 
Colman and Jacob Henry Tillett – hoped their 
new newspaper ‘would shake a complacent 
Establishment to its very core’ (Clarke 2000: 7). 
By 2013 the EDP’s daily circulation was 47,231, 
with the paper claiming to be ‘the best-selling 
regional morning daily newspaper’ in England 
(Linford 2013).

Several of the people I interviewed for this 
paper agreed that the EDP does much of what 
the President of the Newspaper Society and 
Professor Franklin list. Pete Kelley, the current 
Letters Editor, argues the EDP helps to create 
‘a sense of local identity’ as it gets ‘a bit closer 
to the community’ than the national press. A 
recent example of this community spirit and 
reporting was the EDP’s in-depth coverage 
of the December 2013 storm surge. A senior 
Norfolk-based political figure told me: ‘It is 
vital to have a local press scrutinising council 
decisions, the local economy, government 



PAPERS Copyright 2013 3. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 11, No 3 2014    31 

decisions that affect the county, etc. The EDP 
plays a valuable role in some of these regards.’1 
John Greenaway, Emeritus Professor of Politics 
at the University of East Anglia, notes the 
EDP has ‘excellent Norwich City Football Club 
reporting and analysis’ and ‘good coverage of 
a range of rural affairs and village green type 
issues’.

Explaining newspaper content: Nick Davies’s 
churnalism vs. Edward Herman and Noam 
Chomsky’s Propaganda Model
In 2008 investigative journalist Nick Davies 
published Flat earth news: An award-winning 
reporter exposes falsehood, distortion and 
propaganda in the global media. Its central 
argument is Davies’s concept of ‘churnalism’, 
whereby the increasingly concentrated 
corporate ownership of the national and 
regional press has led to profit maximisation 
at all costs. With newspapers cutting costs by 
cutting staff, the journalists who remain at 
the paper are expected to do more work in 
less time. This has created a more pressurised 
working environment with less time for fact-
checking and for getting out of the office to 
pursue a story and build up contacts. Unable to 
leave their desks, the stressed-out reporters are 
prey for PR firms, regurgitating press releases 
and wire copy with minimal, if any, editing. 
According to Davies (2008: 13), these commercial 
pressures have ideological consequences with 
journalists tending ‘to produce a consensus 
account of the world which repeatedly reflects 
the interests of the rich and powerful’.

Chris Fisher, the EDP’s former Political Editor, 
confirmed the EDP had undergone what Davies 
has written about:

Over the past 30 years or so, much has 
changed… [the EDP’s owners and managers] 
became locked into a vicious circle – along 
with virtually all of the rest of the regional 
press – of making cuts as circulation dipped 
and thereby giving readers less reason for 
buying the paper … I think the EDP is now 
a pale shadow of what it was. So much of its 
journalism is ‘soft’ and unchallenging, and 
that is no reflection on the journalists. They 
tend these days to be glued to computer 
screens, under relentless pressure to get 
pages into the content management system 
as quickly as possible by producing stories 
from press releases without many questions 
asked.

Ken Hurst, a former Business Editor at the EDP, 
agrees that Davies’s thesis is ‘without doubt, a 

sad truth’. Kelley confirmed that over the last 
30 years reporters’ jobs had become ‘more 
pressurised’ but he also noted that the EDP’s 
management was aware of the dangers that 
Davies wrote about. ‘The last three times that 
we’ve had redundancies over the last seven 
years which have involved editorial staff, 
they’ve protected reporting staff on news 
reporting,’ he said. ‘We’d always like to see 
more reporters. We do have to use re-written 
press releases, obviously. We always have done.’

While Davies’s Flat earth news received rave 
reviews and extensive coverage in the very 
newspapers he was criticising, there is another 
critique of the mainstream media which is 
rarely mentioned in the press – Edward Herman 
and Noam Chomsky’s Propaganda Model. 
Introduced in the 1988 book Manufacturing 
consent: The political economy of the mass 
media, the Propaganda Model is an attempt 
to understand why, in the authors’ opinion, 
the American mass media ‘serve to mobilise 
support for the special interests that dominate 
the state and private activity’ (Herman and 
Chomsky 1994: xi). Applying an analysis of 
market forces, Herman and Chomsky argue 
five filters systematically shape the news 
agenda: the concentrated corporate ownership 
of the media; advertising as a primary source 
of income; the reliance on government and 
business sources; ‘flak’ received by the media; 
and the dominant ideology (in 1988 this was 
‘anti-communism’).

The Propaganda Model is disliked by many 
journalists – including Davies. Jonathan 
Cook (Media Lens 2009), a former Guardian 
journalist, suggests one reason for this hostility: 

A possible reason why a journalist like 
Davies appears incapable of considering 
the arguments for the Propaganda Model, 
let alone rebutting it, was explained by 
Chomsky during an interview in 1996 with 
another senior British journalist, Andrew 
Marr, then of the Independent newspaper 
and today of the BBC. Marr and other 
senior journalists, said Chomsky, had risen 
to their present positions precisely because 
their work did not challenge the corporate 
interests they served. A discomfited Marr 
maintained that he had never self-censored 
and that there were lots of ‘disputatious’ 
people in journalism. Chomsky replied: 
‘If you believed something different, you 
wouldn’t be sitting where you’re sitting.’

PAPERS



PAPERS32    Copyright 2014-3. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 11, No 3 2014

Davies surely had the Propaganda Model in 
mind when he referred in Flat earth news 
to ‘conspiracy theories’ about the media 
propagated by ‘outsiders’. For Davies (2008: 16) 
the primary purpose of the corporations that 
own the media today ‘is not propaganda. Their 
primary purpose simply and uncontroversially 
is to make money’. Regarding ownership 
and advertising, Davies (2008: 22) explains: 
‘Journalists with whom I’ve discussed this agree 
that if you could quantify it, you could attribute 
only 5 to 10 per cent of the problem to the total 
impact of these two forms of interference.’ This 
article explores the importance of ownership 
and advertising to the EDP’s politics.

‘Nothing to worry about’: The politics of the 
EDP
In 2003, I wrote to the EDP saying I was 
concerned about the expansion of Archant, the 
company that owns the EDP, and its implications 
for the concentration of media ownership. I 
received a swift reply back from James Ruddy, 
the Deputy Editor, telling me I had ‘nothing to 
worry about’ as the EDP ‘is a good example of 
the principles of fairness, independence and 
balance in all aspects of our coverage of the 
social, political, economic and other aspects of 
this region and this country’.2 This belief in the 
newspaper’s ‘balance’ and ‘objectivity’ is widely 
held among members of the newspaper’s 
management team. Referring to Archant’s 
stable of newspapers, Richard Jewson, the 
Chairman of Archant, told me the ‘EDP and 
others support and inform their communities, 
without overtly taking a particular party 
political stance’.3 In addition, a senior manager 
at the EDP, who refused to be quoted, told me 
the EDP was not a political organisation.

Despite these self-serving denials, in reality 
the EDP often takes a strong political editorial 
line. Most of the people I interviewed for this 
article described the newspaper’s politics as 
conservative with a small ‘c’. For example, 
in August 2011 the EDP dedicated several 
editorials to the riots that were happening 
across England. Titled ‘It’s thuggery, and there’s 
no excuse’, the EDP’s editorial on 9 August 2011 
(2011b) argued:

Almost immediately, some left-wing 
commentators and people from the local 
‘community’ were reaching deep into the 
anthology of clichés to blame it all on the 
police, racism – the victim of the police 
shooting was black – and the government’s 
economic policies. All of which is tired and 
appalling nonsense.

The next day’s editorial (Eastern Daily Press 
2011c) continued in the same vein:

… the absolute imperative is to regain the 
street, and the general public wants firm 
action not Guardianista theorising. A Sun 
poll out today records 90 per cent support 
for the use of water-cannon, 82 per cent 
for curfews and even 33 per cent for the 
use of live ammunition. In other words, 
Mr Cameron, the public has had enough 
of pandering to the rights of the lawless, 
worse-than-useless, few.

You may agree or disagree with the EDP’s 
position on the riots. However, what is 
unarguable is that the EDP took a strong 
political stance on the issue. And while it wasn’t 
a party political position, the EDP was clearly 
pushing a tough, right-wing agenda in terms of 
its analysis and call for action.

‘Nothing of an anti-royalist nature would ever 
get past the gatekeepers’: The EDP’s owners 
and managers and the monarchy
As mention above, the EDP is owned by Archant 
– a large corporation owned and managed 
by very wealthy people. As well as the EDP, 
Archant also owns three other dailies, 50 ‘news 
brands’ and 80 magazines. It employs more 
than 1,600 people (Archant 2012a). In 2013, 
Archant had group operating profits of £9.4m. 
with a turnover of £126.6m. (Archant 2014). 
In 2012, Adrian Jeakings, the Chief Executive, 
received an annual remuneration of £397,000, 
according to the company’s annual report 
(Archant 2012b).

Does the corporate ownership of the EDP 
influence the newspaper’s editorial content? 
Not according to Jeakings (Dickson 2013), who 
told a House of Lords Select Committee in 
October 2013: ‘It is totally inconceivable that 
the owners (of Archant) could interfere with 
the news agendas of any of those titles.’

The problem for Jeakings is that a former 
journalist at the EDP and a former contributor 
to the EDP both independently confirmed to 
me that there has been direct influence from 
the newspaper’s ownership on one issue in 
particular – the monarchy. There is ‘a very strict 
but unchronicled instruction that nothing of 
an anti-royalist nature would ever get past 
the gatekeepers’, former Business Editor 
Hurst told me. The former contributor to the 
EDP agreed: ‘The EDP will not promote things 
that are anti the monarchy.’ Fisher, the EDP’s 
former Political Editor, was more circumspect in 

Ian Sinclair



PAPERS Copyright 2013 3. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 11, No 3 2014    33 

his answer: ‘There is certainly no such rule in 
writing. But there are close links between the 
top of Archant and the royal family, and there 
was a strong feeling that Sandringham made 
Norfolk different.’ Hurst noted this unwritten 
rule existed under the three EDP editors he 
worked for from the 1990s onwards (one as a 
full-timer and two as a freelance columnist). 
Several people I interviewed put this state of 
affairs down to the fact that the Colman family 
was, until very recently, a major shareholder in 
Archant. And Sir Timothy Colman, who from 
1969 to 1996 was Chairman of Eastern Counties 
Newspaper Group (which became Archant in 
2002), is married to Lady Mary Colman, the 
niece of the Queen Mother. 

As well as being a major shareholder in 
Archant, Colman was also Lord-Lieutenant for 
Norfolk from 1978 to 2004. Military in origin, 
today the Lord-Lieutenancy is officially a 
ceremonial position. According to the Norfolk 
County Council website there are a number of 
official duties attached to the role, including 
‘arranging visits of members of the royal 
family and escorting royal visitors’. The council 
website (Norfolk County Council) also notes: 
‘The Queen appoints a Lord-Lieutenant as her 
representative in each county.’

So who became Lord-Lieutenant after Colman 
stepped down in 2004? It was Richard Jewson, 
the current Chairman of Archant. Jewson’s 
position on the monarchy is clear from an 
article he wrote in 2012: 

The task of the Lord-Lieutenant is to ‘uphold 
the dignity of the crown’. That ‘dignity’ 
flows directly from Her Majesty and the 
impeccable way in which she has served 
the nation for 50 years. It is a tremendous 
privilege to represent the Queen in Norfolk… 
The images of the coronation … which are 
currently being replayed on television in 
the run up to the Diamond Jubilee, remind 
us all of the calm and serious way in which 
this beautiful young woman accepted the 
responsibilities which fell upon her and 
made her vows of service to the nation. We 
should all be grateful for the way in which 
the Queen has adapted and modernised 
the monarchy throughout the reign to 
reflect what is required by society … It is no 
doubt that the Norfolk people feel a special 
relationship with the Royal Family due to the 
amount of time that the Royal Household 
spends in the county (Jewson 2012). 

In the interests of fairness, I should point out the 
EDP senior manager I spoke to (who refused to 
be quoted for this article) categorically denied 
any unwritten rule currently exists at the EDP. 
As did Kelley, the paper’s current Letters Editor, 
who noted that the pro-monarchy editorial line 
of the EDP ‘is less the case than it was years ago’. 
But when I asked him if he could point to any 
editorial content, outside the letters page, that 
had been published recently that was critical of 
the monarchy he said he could not think of any.

Even if one believes there is no longer an 
unwritten rule at the EDP concerning criticism 
of the monarchy, that this occurred in the recent 
past is an important discovery. The EDP, without 
the knowledge of readers, has effectively 
censored criticism of the monarchy – a serious 
action for a supposedly free newspaper. But 
it has to be stressed this direct interference by 
the EDP’s owners and management on editorial 
content is likely to be a very rare occurrence. 
The influence of the paper’s owners ‘is much 
less than people assume’, notes Kelley. And 
even if there was an attempt at interference ‘it 
would be a row because the editor would stand 
up for himself’, he says. Fisher concurs, noting: 
‘Any interference in the editorial line by the 
board or by non-editorial senior management 
is extremely rare.’

However, the web-based media watchdog 
Media Lens (2008) argues: ‘The focus on overt 
interference is a liberal herring.’ As George 
Seldes, the famous critic of the American press 
said of his fellow journalists in 1931: ‘The 
most stupid boast in the history of present-
day journalism is that of the writer who says: 
“I have never been given orders; I am free to 
do as I like.” We scent the air of the office. We 
realise that certain things are wanted, certain 
things unwanted’ (Media Lens 2004). As in any 
large organisation, subordinates in newsrooms 
across the country quickly come to understand 
what their superiors think and expect of them, 
and will likely change their behaviour to suit 
this. Those who do not fit in with the dominant 
culture or choose to go against the grain will 
be made to feel uncomfortable, be overlooked 
for promotion or let go. This reality was 
confirmed recently by David Yelland (2013), the 
former Editor of the Sun: ‘Too often anyone 
who challenges the status quo is ejected from 
the group or sidelined. Indeed, many papers 
remain dictatorships: anyone who challenges 
the editor does not last long. This applies even 
more to proprietors.’

PAPERS



PAPERS34    Copyright 2014-3. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 11, No 3 2014

Dismissing the focus on overt interference, 
Herman and Chomsky argue, says Pilger (2009), 
a key process is ‘the selection of right-thinking 
personnel and by the editors’ and working 
journalists’ internalisation of [elite] priorities 
and definitions of newsworthiness’. For a good 
example of this power-friendly internalisation 
one need look no further than current EDP 
Editor Nigel Pickover’s testimony (2012) to the 
Leveson Inquiry: ‘Not once, in 16 years as editor 
[of the Ipswich Evening Star, another Archant 
paper], has any pressure been laid at my 
decision making by my proprietors. Often such 
an issue is avoided by an editor’s commonsense 
in pre-warning senior colleagues before any 
difficulty may arise’ (my emphasis).

Most importantly, we need to remember 
the EDP editor is appointed by Archant’s 
board. It defies logic to think Archant’s senior 
management would hire an editor who 
would question or challenge their authority 
or position, or fundamentally critique the 
local and national political and business elites 
from which the board is taken. Rather they 
will hire someone with similar politics and 
view of journalism as themselves. Differences 
may well exist between the hired editor and 
senior management – human and commercial 
interactions are complex and changeable 
things, after all – but will likely be small.

‘The EDP tends to cosy up to power’: 
Advertising, business and the environment
Like other regional newspapers the EDP 
receives around 60-70 per cent of its revenues 
from advertising. However, Kelley argues the 
idea that advertisers and advertising influence 
editorial content is ‘a myth pretty much’. He 
notes he has never come across an example 
of this happening: ‘Newspapers have to be 
respected by the community and advertisers 
recognise that as well. If the idea starts to get 
about … that newspapers are in the pockets 
of major advertisers, you lose credibility.’ 
Speaking about the EDP in 2012, Hurst had a 
very different take on this question:

Readers must be left to draw their own 
conclusions but directly or indirectly, the 
answer has to be ‘yes’. The three pillars of 
advertising revenue used to be Recruitment, 
Motors and Property. With recruitment 
advertising all but migrated to online job 
boards, this left Property (fast going the 
same way) and Motors. I venture that you 
will never read any critical coverage of either 
subject in the EDP. Car reviews are always 
glowing and the new-look Friday property 

section now somewhat hilariously promotes 
its favourite estate agents as its new star 
columnists.

The senior Norfolk-based political figure I 
interviewed agrees: ‘It isn’t possible for the EDP 
to play with a straight bat where advertisers are 
concerned.’

Another aspect of the relationship between 
advertising and editorial to note is how 
supportive editorial is placed next to advertising 
– think of the motoring pages, for example. 
This policy of matching editorial content to 
advertising is, of course, not followed for 
critical editorial because the advertiser would 
be very unhappy if their advert was placed next 
to content that directly criticised their product.

Advertising that is critical of Archant is unlikely 
to be welcomed. For example, in 2006, 17 
editorial jobs were under threat at the EDP 
and Evening News. In response, the National 
Union of Journalists chapter at Archant asked 
to place an advert in the EDP highlighting the 
job cuts they were facing to communicate the 
situation to readers. The advert began with the 
line: ‘Firm with £32m profits to axe staff … pay 
cuts also threatened. It’s not a nice headline is 
it?’ The Managing Director of Archant Norfolk 
refused to run the advert (Timms 2006).

More generally, the EDP has a strong pro-
business editorial line. According to the senior 
Norfolk-based political figure: ‘The EDP tends 
to cosy up to power’ and ‘tends to welcome 
anything that involves a short-medium term 
boost to businesses in the region’.

A key document to consider is the 2001 Shaping 
the future strategy: The economic development 
strategy for Norfolk 2001-10. The report was 
produced by Shaping Norfolk’s Future (SNF), 
a public-private partnership of local elites and 
businesses funded by Norfolk County Council, 
of which Richard Jewson was a founding 
member. In the report SNF sets out the five top 
transport infrastructure projects for the region 
they would lobby for in the future: the dualling 
of the A11 and A47 roads, an expansion of 
Norwich airport, the building of the Norwich 
Northern Distributor Road and the building of 
the Outer Harbour in Great Yarmouth (Norfolk 
County Council 2001). The EDP has supported 
all of these transport projects, despite strong 
opposition from local communities and 
environmental groups in many instances 
(Eastern Daily Press 2004, Eastern Daily Press 
2005, Eastern Daily Press 2010; Eastern Daily 

Ian Sinclair



PAPERS Copyright 2013 3. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 11, No 3 2014    35 

Press 2011d, Eastern Daily Press 2014). The links 
between the EDP and SNF run deep. From 2007-
2009, the Chairman of SNF was John Fry, who 
was also Archant’s Chief Executive from 2002-8. 
Between 2008 and 2011, SNF’s Chief Executive 
was Chris Starkie, who had just finished five 
years working as the EDP’s Business Editor. 
In 2011 SNF was dissolved, superseded by the 
New Anglia Local Enterprise Partnership, with 
Starkie as its Managing Director.

‘Backing the deployment of troops wherever 
the government chooses’: The EDP and UK 
foreign policy
When I asked Kelley how the EDP’s editorial 
line was decided he noted: ‘Our voice is very 
much decided by what we judge the voice of 
the community is.’ To illustrate this point he 
told me about a recent incident: 

A couple of guys [readers] thought we were 
too much in favour of the incinerator at 
King’s Lynn. They came in for a conversation 
with the Managing Director Johnny Hustler 
about it. I was quite interested in the fact 
he said to them, referring to the EDP: ‘If we 
were a King’s Lynn newspaper we would be 
against the incinerator because a majority 
of the readers would be but as we are a 
Norfolk-wide newspaper we are more even-
handed, and at times have been looking 
pro-incinerator.’ So he was actually quite 
openly saying we actually draw our political 
line, or our social line, to a great extent from 
what our readers tell us they think. In late 
2012, a new editor – Nigel Pickover – took 
over the EDP, and it was clear that the paper 
quickly distanced itself from the incinerator, 
taking a more equivocal stance. This does, 
to me, support the argument that, while 
we’re looking to reflect our readers’ views, 
the company does – rightly – give its editors 
freedom to set the tone.

The idea the media ‘give the people what 
they want’ is a popular argument but is 
contradicted by the EDP’s editorial position on 
war and peace issues. On foreign policy, the 
EDP supports the retention of Trident nuclear 
weapons (2012) and has supported every major 
British war since the 1956 Suez Crisis (1956: 4) 
irrespective of public opinion – the Falklands 
War (1982: 6), the first Gulf War (1991: 10), 
Kosovo (1999: 20), Afghanistan (2001: 16), Iraq 
in 2003 and Libya (2011a).4 ‘The EDP strongly 
“supports our troops”,’ argues the senior 
Norfolk-based political figure. ‘This, it takes 
to mean not opposing the deployment of 
British soldiers recklessly into harm’s way, but 

backing the deployment of troops wherever 
the government chooses, and running human 
interest stories accordingly.’

During the 2003 invasion of Iraq (from 20 
March 2003 to 10 April 2003 – the day the 
statue of Saddam Hussein was toppled in 
Baghdad), the EDP’s coverage was dominated 
by pro-war columnists such as Chris Fisher and 
Martin Mears, who had 14 articles published. 
In contrast, just one anti-war op-ed piece was 
published during the war – by EDP regular 
columnist Ian Collins. At the time Collins was 
the ‘anti-war’ voice at the EDP but we should 
bear in mind he published four other columns 
during the invasion of Iraq – about the Dark 
Skies campaign (20 March 2003), a trip to 
Venice (27 March 2003), birds in the garden (3 
April 2003) and choral singing (10 April 2003). 

The EDP leader column during this period was 
fully behind the war effort (2003a), arguing 
that participating in anti-war protests ‘when 
young British servicemen are not only fighting, 
but dying’ was ‘unseemly’ (2003b). Archant’s 
three other daily newspapers – the Eastern 
Anglia Daily Times (2003: 16), Ipswich Evening 
Star (2003a: 2) and Norwich Evening News 
(2003: 8) – all backed the war when it began, 
asking readers to support US and British troops. 
The then-Foreign Secretary summed up the 
EDP’s performance on the Iraq War in April 
2003, when he noted (Evening Star 2003b): ‘The 
regional press is performing with distinction.’ 
Let’s be clear about what is at stake. Opinion 
polls consistently found the majority of the 
British public were opposed to the Iraq War 
as it was fought – without UN authorisation 
(Ahmed, Beaumont & Paton Walsh 2002; BBC 
News 2003; Ipsos MORI 2003). However, 100 per 
cent of Archant’s daily newspapers in Norfolk 
and Suffolk supported the illegal invasion that 
has led to around 500,000 Iraqi dead, according 
to a recent peer-reviewed study (Vergano 
2013). 

Contrary to the argument that the EDP’s 
editorial line reflects the politics of the paper’s 
readers, on Iraq and other major foreign policy 
issues such as Afghanistan, where the majority 
of the public have long been opposed to the 
British occupation (Bingham 2008; Channel 4 
News 2009), the EDP’s editorial position has 
been opposed to public opinion. What explains 
this dangerous democratic deficit? Former EDP 
Political Editor, Chris Fisher: 

The editorial line taken in the build-up to the 
Iraq War in 2002-03 … was essentially the 

PAPERS



PAPERS36    Copyright 2014-3. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 11, No 3 2014

product of lengthy discussion between the 
then editor [Peter Franzen] and me. There 
was some internal dissent on that one, but 
the view taken by the editor and me stood.

It certainly would not have done any harm that 
the Chairman of Archant, Richard Jewson, was 
also Lord-Lieutenant for Norfolk, whose duties 
include liaising ‘with local units of the Royal 
Navy, Royal Marines, Army, Royal Air Force and 
their associated Cadet Forces’, according to the 
official website (Norfolk County Council 2014). 
However, unwittingly Fisher’s explanation 
seems to back up Herman and Chomsky’s 
argument that a central reason for the media’s 
subservience to power is the selection of 
right-thinking individuals. Overt control is not 
needed when the people you have hired choose 
to follow a pro-government position in the face 
of mountains of evidence and the majority of 
public opinion. George Orwell (1944) summed 
it up best: ‘Circus dogs jump when the trainer 
cracks his whip, but the really well-trained dog 
is the one that turns his somersault when there 
is no whip.’

‘Some sort of miracle’: The One World column 
There are, of course, exceptions to the general 
political line I have highlighted above. The EDP 
is, after all, a daily newspaper that requires a 
lot of copy from a relatively large staff. The 
ideological and commercial constraints are not 
a perfect system of control – critical reporting 
will occasionally get through, journalists will 
occasionally rebel. The EDP’s letters page 
provides an important and relatively free space 
to challenge the paper’s coverage.

The story of the One World column is also 
important. In 2003, frustrated by the EDP’s 
coverage of the Iraq War and those who 
opposed it, a group of local activists made a 
written complaint to the Editor, Peter Franzen. 
Marguerite Finn, a local political activist and 
former contributor to the One World column, 
explains:

There was a big protest movement against 
the Iraq War which never got into print 
[in the EDP] at all. It was also down to 
Chris Fisher who said in one of his columns 
something about [peace activists being] 
‘Saddam lovers’. At that point that was too 
much for us. We demanded to see the editor 
… Funnily enough he agreed to see us. And 
he had Chris Fisher with him.

At the meeting the activists were offered a 
weekly column in the paper. ‘We retired to a 

pub and were absolutely flabbergasted that 
we managed to get a column,’ remembers 
Finn. ‘I still think back on that meeting as some 
sort of miracle.’ Established in May 2004, the 
column, published every Saturday, focused 
on international development, social justice, 
globalisation, peacemaking, human rights, 
international relations and the environment 
(One World nd). The column had a rotating 
set of columnists, including the author of this 
article in 2004. In August 2010, the column was 
closed by the EDP. 

Published 320 times, the column was a good 
example of activist pressure leading to real 
change – in this case winning a weekly column 
that pushed an unapologetically progressive 
agenda to a wide audience. However, it is 
important to note there were definite red lines 
that could not be crossed. In 2004, I submitted 
an article that summarised some of the war 
crimes perpetrated by British armed forces in 
recent history ending with the death of the 
Iraqi Baha Mousa in British custody in 2003. The 
EDP refused to publish this column. The News 
Editor told me it had been rejected for two 
reasons: First, the column was too contentious 
and second they felt it was not appropriate to 
publish the column in a week when two British 
soldiers had died in Iraq.5 The EDP rejected 
another column I submitted later that year, this 
time about the November 2004 US attack on 
the city of Fallujah in Iraq. The Deputy Editor 
told me it was ‘outwardly political’, ‘hectoring’ 
and ‘narrow in its view’.6 Criticism of the US-UK 
invasion and occupation of Iraq certainly 
appeared in the column but there were red 
lines when it came to suggesting, accurately, 
that the US and UK forces were responsible for 
thousands of civilian deaths and were likely 
committing war crimes.

‘The Norfolk mafia is quite small’: Conclusion
As I have shown, far from being the objective 
and non-political newspaper of the senior 
managements’ and editors’ fantasies, the 
EDP’s editorial line and broader politics are 
conservative – staunchly pro-monarchy, strongly 
supportive of UK foreign wars of choice and a 
big backer of business interests in the region. 
These political stances mean the paper has 
effectively censored criticism of the monarchy, 
stood in opposition to public opinion on the 
UK’s recent wars, downplayed the level of local 
peace and anti-war activism and dismissed the 
long-term environmental case against business 
being given a free hand in the region.

Ian Sinclair



PAPERS Copyright 2013 3. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 11, No 3 2014    37 

Davies’s corporate-led churnalism certainly 
provides a useful insight into the EDP’s 
politics and reporting. However, the evidence 
presented here strongly suggests that the 
EDP’s ownership and, to a lesser extent, its 
reliance on advertising are key reasons for the 
EDP’s political stances. The EDP’s board and 
major shareholders are key figures in Norfolk’s 
ruling elite, with interlinked interests in the 
world of politics, business, the military and 
monarchy. For example, as well as being the 
Chairman of Archant and the Lord-Lieutenant 
for Norfolk, Richard Jewson has held the 
following positions in recent years (Bloomberg 
Businessweek 2014): Pro-Chancellor of the 
University of East Anglia; Chairman of Savills, 
the estate agents; the Deputy Chairman of 
Anglian Water Services; Chairman of East 
Port Great Yarmouth; Chairman of Octagon 
Healthcare, Non-Executive Chairman of PFI 
Infrastructure, Trustee of the TEN Group, which 
runs a number of academies in Norfolk, and 
Managing Director of Jewson, the building 
material company. ‘Certainly, there is normally 
an interesting “coincidence” between the EDP’s 
editorial line and such interests,’ the senior 
Norfolk-based political figure told me. Former 
Norwich North MP Ian Gibson agrees, telling 
me the EDP is ‘an establishment newspaper’. 
He quipped that ‘the Norfolk Mafia is quite 
small’ noting that people such as the leaders 
of the academies and free school movement 
in Norfolk, Graham Dacre and Rachel DeSouza, 
receive positive coverage in the EDP:

There is a gang of people like that who 
I’m quite sure at a dinner party level and 
through the Lord-Lieutenant are the movers 
and shakers in Norfolk. And I think I know 
most of them. You see how they get on 
and how they support each other. And the 
editors of the press are very much part of 
that, there is no doubt about it.

All this is of little surprise to Guardian columnist 
George Monbiot (2009): ‘Local papers defend 
the powerful because the powerful own and 
fund them.’ This inconvenient truth raises 
profound questions about the nature of the 
press and democracy in Norfolk. Is it right that 
the EDP’s editorial line on many issues seems 
to be more in line with the members of the 
elite who manage and own the paper than the 
paper’s readers? Is it healthy for democracy that 
a small number of extremely wealthy people 
have the controlling stake in the company that 
owns nearly all the newspapers in the region? 
Would stories that show these people in a bad 
light be given a fair hearing at the EDP?

Archant’s monopoly in the region also has a 
worrying influence on dissent. From researching 
and writing this article, I found that many 
people were reluctant to speak out publicly 
against the EDP. Although rarely explicitly 
stated, it was clear they were concerned 
about the negative effect this might have on 
themselves or the organisations they represent. 
It would be political suicide, would it not, for 
a local politician to criticise the EDP publicly, 
when the EDP is the main source of information 
for people about local politics? Speaking to me 
about a meeting he once had with the then 
Editor of the EDP Peter Franzen and other 
Norfolk MPs, Gibson explained that the other 
MPs were loath to criticise the EDP as ‘they saw 
the newspaper as the forum for their views to 
be taken seriously’.

As the saying goes, the first step in solving 
a problem is realising there is a problem. 
Hopefully this article has highlighted some 
of the problems that the EDP’s corporate 
ownership and politics hold for progressives 
in Norfolk. US academic Robert McChesney 
argues (1997: 71): ‘So long as the media are 
in corporate hands, the task of social change 
will be vastly more difficult, if not impossible.’ 
The second step in solving a problem is action 
– whether that be directly challenging the 
EDP journalists about the paper’s conservative 
politics or setting up alternative media outlets 
that critique the mainstream media and cover 
all the news the EDP ignores.

Notes
1 Two of the people I interviewed, for reasons I explore in the con-

clusion, asked for their testimony to be anonymised

2 Email to author, 17 December 2003

3 Email to author, 28 November 2013

4 Although the EDP celebrated the British victory in the Falklands, it 

should be noted the EDP consistently raised critical questions about 

Prime Minister Margaret Thatcher’s actions throughout the conflict

5 Notes taken by author during phone call between author and the 

News Editor at the EDP, 2004

6 Notes taken by author during phone call between author and the 

Deputy Editor at the EDP, 2004

Interviews (in person unless otherwise noted):

Finn, Marguerite (2012) Norwich-based activist and former Eastern 

Daily Press columnist, 17 November

Fisher, Chris (2012) Former Political Editor, Eastern Daily Press, 21 

November, email interview

Gibson, Ian (2013) Former MP for Norwich North, 24 December

Greenaway, John (2012) Emeritus Professor of Politics, University of 

East Anglia, 21 November, email interview

Hurst, Ken (2012) Former Business Editor and latterly weekly 

columnist,Eastern Daily Press, 8 November, email interview

Kelley, Pete (2012) Letters Editor, Eastern Daily Press, 17 November.

Norwich politician (2014) 25 January

Senior Norfolk-based political figure (2012) 9 November 2012, 

email interview

PAPERS



PAPERS38    Copyright 2014-3. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 11, No 3 2014

References
Ahmed, K., Beaumont, P., & Paton Walsh, N. (2002) No war without 

UN, warns poll, The Observer, 29 September. Available from: http://

www.theguardian.com/politics/2002/sep/29/iraq.foreignpolicy, 

accessed on 14 April 2014

Archant (2012a) About us: Who we are. Available online at http://

www.archant.co.uk/articles/about-us-who-we-are, accessed on 11 

April 2014

Archant (2012b) Annual report. Available online at: http://static.

archant.s3.amazonaws.com/media/pdfs/ARA12%20Final.pdf, 

accessed on 11 April 2014

Archant (2014) Archant sees profits up despite challenging econ-

omy, 7 March. Available online at http://www.archant.co.uk/news/

archant-sees-profits-up-despite-challenging-econom/, accessed on 

11 April 2014

BBC News (2003) Poll gloom for Blair on Iraq, 12 February. Avail-

able online at http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/2751471.stm, accessed 

on 14 April 2014

Bingham, J. (2008) Two thirds want British troops out of Afghani-

stan: poll, Daily Telegraph, 13 November. Available online at http://

www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/afghanistan/3450783/

Two-thirds-want-British-troops-out-of-Afghanistan-poll.html, 

accessed on 14 April 2014

Bloomberg Businessweek (2014) Executive profile: Richard Wilson 

Jewson MA. Available online at http://investing.businessweek.com/

research/stocks/private/person.asp?personId=671565&privcapId=1

31602&previousCapId=8815762&previousTitle=Leaders%20Quest, 

accessed on 11 April 2014

Channel 4 News (2009) Britons believe ‘Afghan war is failing’, 24 

October. Available online at http://www.channel4.com/news/arti-

cles/uk/britons+believe+aposafghan+war+is+failingapos/3397902, 

accessed on 14 April 2014

Clarke, T. (2000) Pilgrims of the press: A history of Eastern Counties 

Newspapers Group 1850-2000, Norwich, Eastern Counties Newspa-

per Group Ltd.

Davies, N. (2008) Flat earth news: An award-winning reporter 

exposes falsehood, distortion and propaganda in the global media, 

London, Chatto & Windus

Dickson, A. (2013) Archant chief executive appears before Lords 

select committee, Eastern Daily Press, 30 October. Available online 

at http://www.edp24.co.uk/news/politics/archant_chief_execu-

tive_appears_before_lords_select_committee_1_2941608, accessed 

on 11 April 2014

East Anglian Daily Times (2003) Editorial: Troops need support from 

whole nation, 20 March p. 16

Eastern Daily Press (1956) Editorial: Ultimatum, 31 October p. 4

Eastern Daily Press (1982) Editorial: Victory, 15 June p. 6

Eastern Daily Press (1991) Editorial: The cause is just, 17 January p. 

10

Eastern Daily Press (1999) Editorial: No alternative to airstrikes, 24 

March p. 20

Eastern Daily Press (2001) Editorial: Terror network must be fin-

ished, 8 October p. 16

Eastern Daily Press (2003a) Editorial: Let the war be over quickly, 

20 March p. 28

Eastern Daily Press (2003b) Editorial: Stopping the war by winning 

it, 22 March p. 26

Eastern Daily Press (2004) Editorial: Air deal paying off, 1 December, 

p. 22.

Eastern Daily Press (2005) Editorial: Harbouring hopes of great 

things. 29 January, p. 28.

Eastern Daily Press (2011a) Editorial: It is much nobler to stop Gad-

dafi. 19 March, p. 22.

Eastern Daily Press (2011b) Editorial: It’s thuggery, and there’s no 

excuse. 9 August p. 16

Eastern Daily Press (2011c) Editorial: Top priority is to regain the 

streets, 10 August p. 18

Eastern Daily Press (2011d) Editorial: On the road. 15 December p. 

24

Eastern Daily Press (2012) Editorial: Debate over nuclear deterrent 

too important for party squabbling, 30 October

Evening News (2003) Editorial: Time runs out for dictator, 20 March 

p. 8

Evening Star (2003a) Editorial: A nasty bloody business that affects 

us all, 24 March p. 2

Evening Star (2003b) Straw’s praise for regional press. 2 April. Avail-

able online at http://www.ipswichstar.co.uk/news/straw_s_praise_

for_regional_press_1_133240, accessed on 11 April 2014

Fisher, C. (2010) A11 dualling set to be given go-ahead, Eastern 

Daily Press, 20 October

Franklin, B. (2004) Packaging politics: Political communications in 

Britain’s media democracy, Oxford, Oxford University Press

Herman, E. and Chomsky, N. (1994) Manufacturing consent: The 

political economy of the mass media, London, Vintage

Ipsos MORI (2003) Iraq, The last pre-war polls, 21 March 2003. Avail-

able online at http://www.ipsos-mori.com/newsevents/ca/287/Iraq-

The-Last-PreWar-Polls.aspx, accessed on 14 April 2014

Jewson, R. (2012) Celebrating the Nation and the Local, ResPublica. 

Available online at http://www.respublica.org.uk/item/Celebrating-

the-Nation-and-the-Local, accessed at 11 April 2014

Linford, P. (2013) ABC figures: How the regional dailies performed, 

Hold The Front Page, 28 August. Available online at http://www.

holdthefrontpage.co.uk/2013/news/abc-figures-how-the-regional-

dailies-performed-6/, accessed on 14 April 2014

McChesney, R. (1997) Corporate media and the threat to democ-

racy, New York, Seven Stories Press

Media Lens (2004) Rapid response update: Self-deceits held in com-

mon, 23 January. Available online at http://medialens.org/index.

php/alerts/alert-archive/2004/316-rapid-response-update-self-

deceits-held-in-common.html, accessed: on 11 April 2014

Media Lens (2008) Flat earth news: The inside view: Parts 1 and 

2. 5 March. Available online at http://www.medialens.org/index.

php/alerts/alert-archive/2008/535-flat-earth-news-the-inside-view-

part-1.html, accessed on 11 April 2014

Media Lens (2009) A comparative review of Flat earth news and 

Newspeak, 20 November. Available online at http://www.medialens.

org/index.php?option=com_content&view=article&id=584:a-com-

parative-review-of-flat-earth-news-and-newspeak&catid=23:alerts-

2009&Itemid=65, accessed on 11 April 2014

Monbiot, G. (2009) I, too, mourn good local newspapers. But this lot 

just aren’t worth saving. Guardian, 9 November. Available online 

at http://www.theguardian.com/commentisfree/2009/nov/09/local-

newspapers-democracy, accessed on 11 April 2014

National Assembly of Wales (2009) Broadcasting sub-committee, 5 

March. Available online at http://www.assemblywales.org/bsc_3_-

03-09_-_papur_2_-_prof_bob_franklin_-_cardiff_university_pdf, 

accessed on 11 April 2014

New Anglia Local Enterprise Partnership (2014) The team. Avail-

able online at http://www.newanglia.co.uk/About-Us/The-Team, 

accessed on 11 April 2014

Newspaper Society (2012a) Readership and coverage. Available 

online at http://www.newspapersoc.org.uk/readership-and-cover-

age, accessed: on 11 April 2014

Newspaper Society (2012b) Annual review 2011/12 and statement 

of accounts 2011. Available online at http://www.newspapersoc.

org.uk, accessed on 11 April 2014

Norfolk County Council (2014) Lieutenancy. Available online at 

http://www.norfolk.gov.uk/Council_and_democracy/Council_Busi-

ness/Civic_dignitaries/Lieutenancy/index.htm, accessed on 11 April 

2014

Norfolk County Council (2001) Shaping the future strategy: The 

economic development strategy for Norfolk 2001-10, Norwich, NCC

One World (nd). About the column. Available online at http://one-

worldcolumn.blogspot.co.uk/, accessed on 11 April 2014

Ian Sinclair



PAPERS Copyright 2013 3. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 11, No 3 2014    39 

Orwell, G. (1944) As I please, Tribune, 7 July. Available online at 

http://www.telelib.com/authors/O/OrwellGeorge/essay/tribune/AsI-

Please19440707.html, accessed on 11 April 2014

Pickover, N. (2012) Nigel Pickover: Testimony to Leveson Inquiry. 

Available online at http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-con-

tent/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Nigel-Pickover.pdf, 

accessed on 11 April 2014

Pickover, N. (2014) Yes we Cam! Eastern Daily Press, 10 January p. 1

Pilger, J. (2009) Read between the lines, New Statesman, 6 August. 

Available online at http://www.newstatesman.com/uk-poli-

tics/2009/08/extraordinary-times-pilger, accessed on 11 April 2014

Ponsford, D. (2011) New research says local press is most trusted 

media, Press Gazette, 16 June. Available online at http://www.

pressgazette.co.uk/node/47304, accessed on 11 April 2014

Timms, D. (2006) Archant ‘gagging’ journalists, says NUJ, Guard-

ian, 6 February. Available online at http://www.theguardian.

com/media/2006/feb/08/nationalunionofjournalists.mediaunions, 

accessed on 11 April 2014

Vergano, D. (2013) Half-million Iraqis died in the war, new study 

says, National Geographic, 15 October. Available online at http://

news.nationalgeographic.co.uk/news/2013/10/131015-iraq-war-

deaths-survey-2013/, accessed on 11 April 2014

Yelland, D. (2013) Leveson: Britain’s press needs to learn humility – I 

should know, Guardian, 29 November. Available online at http://

www.theguardian.com/commentisfree/2013/nov/29/leveson-humil-

ity-former-sun-editor-i-know, accessed on 11 April 2014

Yorkshire Times (2013) Local newspaper week, 14 May. Available 

online at http://www.yorkshiretimes.co.uk/article/Local-Newspa-

per-Week, accessed on 11 April 2014

Note on the contributor
Ian Sinclair is a freelance writer based in London and the author of 

The March That Shook Blair: An Oral History of 15 February 2003, 

published by Peace News

PAPERS




