
ICE CONFERENCE SPECIAL4    Copyright 2015-1. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 12, No 1 2015

Richard Hoggart and 
Pilkington: Populism 
and public service 
broadcasting
In 1962 the Pilkington Committee, of which 
Richard Hoggart was a highly influential mem-
ber, produced a report which was highly criti-
cal of ITV and its regulator the Independent 
Television Authority. It recommended that 
the third television channel be allocated to 
the BBC, and that the authority, once armed 
with greater seriousness of purpose, should 
both plan the ITV schedules and sell advertis-
ing time, thus greatly reducing the power of 
the advertisers over the programme mak-
ers and schedulers within the companies. The 
government baulked at the proposals for ITV 
but, nonetheless, the ensuing 1964 Televi-
sion Act strengthened the powers of the ITA 
and allotted the third channel to the BBC. The 
report was bitterly attacked by most national 
newspapers, several of which had substantial 
holdings in ITV companies, and which saw the 
report’s strictures on populism in television 
programming as an implicit critique of their 
own journalistic standards and as a threat to 
press freedom. This paper examines the press 
critique of the Pilkington Report, and suggests 
that it prefigures later press interventions in 
the broadcasting sphere, as well as press reac-
tions to the Leveson Inquiry.

Keywords: Richard Hoggart, Pilkington, popu-
lism, ITV, ITA

Introduction
On 13 July 1960, the Conservative government 
of Harold Macmillan established a committee 
under the chairmanship of the industrialist 
Sir Harry Pilkington ‘to consider the future of 
broadcasting services in the United Kingdom’ 
and, more specifically, ‘to advise on the services 
which should in future be provided in the Unit-

ed Kingdom by the BBC and the ITA’ and ‘to 
recommend whether additional services should 
be provided by any other organisation’ (HMSO 
1962: 1). It was chaired by the industrialist Sir 
Harry Pilkington, but the key member of the 
committee was undoubtedly Richard Hoggart, 
who had recently written an influential article 
for Encounter entitled ‘The uses of television’ 
(Hoggart 1970: 152-162). 

The report was commissioned for four reasons. 
Firstly, ITV had been introduced in 1954 for 
only a ten year ‘experimental’ period, mainly 
because of Labour Party hostility to commer-
cial television, and this would soon be drawing 
to a close. Second, the channel was attracting 
mounting criticism from those who believed 
that the ITV companies were making unaccept-
ably large profits from poor quality program-
ming. Third, there was the looming question of 
whether there should be a third television chan-
nel, and if so, to whom it should be allotted. 
And fourth, the BBC Charter was due to expire 
in 1962. However, the resultant report, which 
was produced in June 1962, went far beyond 
addressing these specific issues and although, 
as we shall see, its main recommendations for 
restructuring ITV were rejected, in 1977 the 
Annan Committee were able to claim convinc-
ingly that ‘the Pilkington Report transformed 
the face of ITV’ (p. 146), whilst Jeffrey Milland 
has argued that ‘broadcasting in Britain con-
tinued to be based on Pilkingtonian principles 
for forty years, establishing criteria for judging 
the performance of broadcasters which few 
challenged, at least until the 1980s’ (2009: 95). 
For others, the Pilkington Report had an impor-
tance that stretched even beyond broadcasting. 
Thus, as Jean Seaton puts it: ‘The committee 
had been asked to review the development of 
television. In fact, they did much more, produc-
ing a report which judged the nation’s culture’ 
(quoted in Freedman 2003: 31), and Michael 
Bailey, Ben Clarke and John Walton claim that 
‘insofar as the final report concerned itself with 
the philosophy of “good broadcasting” and 
British culture more generally, one could argue 
that its many appraisals and accompanying 
proposals belong as much to the “condition of 
England” tradition as they do to broadcasting 
history’ (2012: 139). Equally, Hoggart himself 
stated that the report presented an argument 
not simply about broadcasting but about… 

… freedom and responsibility within com-
mercialised democracies. It touched on the 
interrelations between cash, power and the 
organs for intellectual debate; it had to do 
with a society which is changing rapidly and 

Julian Petley



ICE CONFERENCE SPECIAL Copyright 2015-1. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 12, No 1 2015    5 

doesn’t understand its own changes; it had 
to do with the adequacy of our assumptions 
and vocabulary to many current social issues 
(1970: 189).

The main purpose of this paper is to examine 
the report’s attacks on populism in broadcast-
ing, and particularly in ITV programming, and 
then to analyse the populist counter-attack on 
the report in significant sections of the national 
press. But first it is necessary to sketch in some-
thing of the context in which the report was 
commissioned and published. 

ITV: Profit and populism
By the late 1950s ITV was becoming increas-
ingly popular – and profitable. By concentrat-
ing increasingly on the most watched kinds 
of programmes, ITV companies were making 
an average annual pre-tax profit of 130 per 
cent. It was at this point that Roy Thomson, of 
Scottish Television, coined, extremely unwise-
ly, the phrase about owning an ITV franchise 
being a ‘licence to print money’. ATV’s profits 
increased from less than £450,000 to more than 
£4m between 1957 and 1958, and the shares 
of its deputy chairman, Norman Collins, leapt 
in value from £2,000 to £500,000. Within three 
months of ITV’s opening night, the control-
ler of programmes for Associated-Rediffusion, 
which owned one of the two franchises for Lon-
don, was perfectly blunt about his intention to 
change the schedules: ‘Let’s face it once and 
for all, the public likes girls, wrestling, bright 
musicals, quiz shows and real-life drama. We 
gave them the Hallé Orchestra, Foreign Press 
Club, floodlit football and visits to the local 
fire station. From now on, what the public 
wants, it’s going to get’ (quoted in Sendall 
1982: 328). For this he was admonished mildly 
by ITA director-general Sir Ronald Fraser, who 
responded: ‘A television company must have 
a policy of its own, and that policy must be 
something more than “giving the public what 
it wants” unless we are prepared to say that 
we no more respond to the social significance 
of television than to the social significance of 
toffee’ (quoted in ibid: 139). However, by 1960 
Fraser had changed his tune, averring that: ‘If 
you decide to have a system of people’s televi-
sion, then people’s television you must expect it 
to be, and it will reflect their likes and dislikes, 
their tastes and aversions, what they can com-
prehend and what is beyond them’ (quoted in 
Milland 2004: 81).

The Conservatives were divided in their atti-
tude to ITV, as they had been since even before 
its birth. There were those who supported it 

because it was a private enterprise, a rival to 
the BBC (which many Tories, then as now, dis-
liked because it was a public corporation, and 
one which they perceived to have a liberal bias), 
and provided freedom of choice in viewing, but 
others disliked what they saw as its commercial 
values. On the other side of the political divide, 
Labour had at one time pledged to abolish ITV, 
but dropped this idea before the 1959 General 
Election. Many Labour supporters may have 
disliked its commercialism, but, equally, others 
wanted a stake in the burgeoning consumer 
society and saw nothing amiss in ITV’s adver-
tisements and quiz show programmes with 
their tempting prizes. 

When the report was published in June 1962, 
the Pilkington Committee made it abundantly 
clear that, in its view, commercial values had 
exerted a largely negative pressure on tele-
vision broadcasting. The BBC was given a 
relatively clean bill of health, but ITV and its 
regulator the Independent Television Author-
ity (ITA) were very heavily criticised. However, 
even though the ITA was excoriated for fail-
ing to recognise what the committee saw as 
television’s immense power to damage society, 
the report nonetheless recommended that in 
future the authority, once armed with greater 
seriousness of purpose, should both plan the 
schedules and sell advertising time, thus greatly 
reducing the power of the advertisers over the 
programme makers and schedulers within the 
companies. The report also recommended that 
the third channel be awarded to the BBC.

‘A candy-floss world’
Before I go on to examine, and indeed defend, 
what the report had to say specifically about 
populism, I do, however, want to acknowledge 
that aspects of its approach to broadcasting are 
as likely to evoke as much hostility today within 
media and cultural studies circles as they did 
in the case of its many critics at the time of its 
publication. For example, it pinned its colours 
firmly to the ‘effects’ mast1: ‘Broadcasters must 
recognise that television affects moral stan-
dards by the constant repetition of the values 
it shows, and by the assumptions underlying its 
programmes generally. They must remember, 
too, that their audiences at almost all times 
include a great many children’ (HMSO 1962: 
28). It also noted that ‘we strongly refute the 
argument that because an effect has not been 
conclusively proved the broadcasting authori-
ties need not concern themselves with it’ (ibid: 
15). One of the report’s particular bugbears was 
‘triviality’, which it appeared to think of as an 
inherent quality of television: 

 CONFERENCE 
PAPERS



ICE CONFERENCE SPECIAL6    Copyright 2015-1. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 12, No 1 2015

Programmes which exemplified emotional 
tawdriness and mental timidity helped to 
cheapen both emotional and intellectual val-
ues. Plays or serials might not deal with real 
human problems but present a candy-floss 
world2 … Our own conclusion is that trivi-
ality is a natural vice of television, and that 
where it prevails it operates to lower general 
standards of enjoyment and understanding. 
It is, we were reminded, ‘more dangerous to 
the soul than wickedness’3  (ibid: 34-35). 

This was a judgement with which the commit-
tee appeared to concur. It was particularly con-
cerned over ITV quiz shows, of which it opined 
that:

In relying upon the appeal to greed and 
fear, and to the pleasures of watching these 
emotions roused in others because valu-
able prizes are at stake, and in relying on 
an atmosphere of artificial good fellowship, 
these programmes abandon the objective – 
light entertainment which amuses because 
it is good – for light entertainment which is 
poor in invention and needs the support of 
extraneous appeals (ibid: 58).

Similarly ‘party game’ items on ITV variety 
shows were met with the sniffy response that 
‘one may, of course, make a fool of oneself 
among relatives or friends, because one is then 
participating in an intimate and lively human 
relationship; to do so for the amusement of 
millions of others, who are both unseen and 
unknown, is to risk being merely a foolish spec-
tacle’ (ibid: 59). 

Broadcasting and the ‘moral condition of soci-
ety’
On the other hand, the charge levelled at the 
time against the report that it took a moralis-
tic line on broadcasting misunderstood what 
it meant by ‘moral’ and obscured its valuable 
contribution to the debate about public ser-
vice broadcasting, a contribution which is as 
important now as when it was first published. 
Much of the relevant material here is contained 
in Chapter Three of the report, ‘The purposes 
of broadcasting’, which was actually written 
by the committee secretary, Dennis Lawrence, 
who was a civil servant in the Post Office, then 
the government department responsible for 
broadcasting. It is, however, highly Hoggartian 
in tone, and Hoggart himself referred to it as 
‘the finest statement in English’ on ‘the purpos-
es of broadcasting in a democracy’ (1992: 65).

The report argues that as it presumes that ‘tele-
vision is and will be a main factor in influenc-

ing the values and moral standards of our soci-
ety’, so ‘by its nature broadcasting must be in 
a constant and sensitive relationship with the 
moral condition of society’ (HMSO 1962: 15). 
This is repeated in slightly different formula-
tions three times (ibid: 28, 31, 39-40). As Hog-
gart explained in a talk given shortly after the 
report’s publication, aptly entitled ‘Difficulties 
of democratic debate’, this did not mean that 
the report was asserting a ‘crudely moralistic 
relationship’ between broadcasting and soci-
ety, still less that it was suggesting that ‘broad-
casters had a responsibility for the direct propa-
gation of the Ten Commandments’ (1970: 197). 
Later Hoggart explained that the formulation 
‘simply stated the inescapable connection with 
society out there and with the nature of its life, 
its assumptions, choices and judgements’ (1992: 
62). ‘Moral’, then, is used here in a manner 
which could be seen as synonymous with ‘cul-
ture’ in Raymond Williams’s broad sense of the 
term as denoting a society’s ‘whole way of life, 
material, intellectual and spiritual’ (1963: 16). 
As Hoggart himself put it: ‘It means that the 
quality of the life of a society as expressed in its 
texture – its assumptions and values as bodied 
out in its habits and ways of life – that these 
will be reflected and to some extent affected by 
broadcasting as by other forms of mass commu-
nication’ (1970: 197). Putting these comments 
together with the report itself, Bailey, Clarke 
and Walton argue that what is being suggested 
here is that …

Broadcasting is one of many modern tech-
nologies of mass communication that are 
constitutive of ‘the life of a society’, that 
shape and are shaped by social relations and 
processes. Hence the importance that broad-
casters respect the medium and assume a 
responsibility for its output, its listeners, its 
viewers, indeed, the public at large (2012: 
142). 

Majorities and minorities
Central to the report’s defence of public service 
broadcasting is an attack on the populist notion 
that broadcasting should simply ‘give the public 
what it wants’. In this respect it argues: 

The public is not an amorphous, uniform 
mass; however much it’s counted and clas-
sified under this or that heading, it is com-
posed of individual people; and ‘what the 
public wants’ is what individual people want. 
They share some of their wants and interests 
with all or most of their fellows; and it is nec-
essary that a service of broadcasting should 
cater for those wants and interests. There is, 
in short, a considerable place for items which 

Julian Petley



ICE CONFERENCE SPECIAL Copyright 2015-1. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 12, No 1 2015    7 

all or most enjoy. To say, however, that the 
only way of giving people what they want is 
to give them these items is to imply that all 
individuals are alike. But no two are. … A 
service which caters only for majorities can 
never satisfy all, or even most, of the needs 
of any individual. It cannot, therefore, satisfy 
all the needs of the public (ibid: 16).

Furthermore, as Hoggart himself asserted, pub-
lic service broadcasting …

… means catering not only for known major-
ities but also for as many minorities as pos-
sible, some small, some almost majorities. 
An important point here is that these groups 
are not in watertight compartments separat-
ed from each other; they overlap and shift in 
and out. We are all at some time members 
of majorities and also of different minorities 
(2001: 39).

All of which, interestingly, adds up to some-
thing of an endorsement of the idea that indi-
viduals have multiple identities, which is central 
to the kind of cultural/media studies that gen-
erally take a dim view of Hoggart. 

Diversity and freedom of choice
Similarly the report emerges as the champion 
of another quality prized today by these (and 
other) disciplines, namely diversity. Thus it 
states:

No one can say he is giving the public what 
it wants, unless the public knows the whole 
range of possibilities which television can 
offer and, from this range, chooses what it 
wants to see. For a choice is only free if the 
field of choice is not unnecessarily restrict-
ed. The subject matter of television is to 
be found in the whole scope and variety of 
human awareness and experience. If viewers 
– ‘the public’ – are thought of as ‘the mass 
audience’, or ‘the majority’, they will be 
offered only the average of common experi-
ence and awareness; the ordinary; the com-
monplace – for what all know and do is, by 
definition, commonplace. They will be kept 
unaware of what lies beyond the average of 
experience; their field of choice will be limit-
ed. In time they come to like only what they 
know. But it will always be true that, had 
they been offered a wider range from which 
to choose, they might and often would have 
chosen otherwise, and with greater enjoy-
ment (HMSO 1962: 17).

This passage also invokes a notion dear to the 
hearts of latter-day apostles of ‘de-regulation’, 

namely freedom of choice, but it does so in a 
way which is not simply devoid of the ‘free mar-
ket’ prescriptions which today habitually attend 
this idea but is indeed diametrically opposed to 
any such approach. Thus it continues: 

‘To give the public what it wants’ is a mis-
leading phrase: misleading because as 
commonly used it has the appearance of 
an appeal to democratic principle but the 
appearance is deceptive. It is, in fact, patron-
ising and arrogant, in that it claims to know 
what the public is, but defines it as no more 
than the mass audience; and in that it claims 
to know what it wants but limits its choice to 
the average of experience. In this sense, we 
reject it utterly. If there is a sense in which 
it should be used, it is this: what the pub-
lic wants and what it has the right to get is 
freedom to choose from the widest range of 
programme matter. Anything less than that 
is deprivation (ibid: 17-18).

And Hoggart himself was well aware of the 
economic motives underlying such spurious 
appeals to democratic principles, noting that 
‘those who claim to give the public what they 
already know they want usually mean what it is 
most profitable to them and the advertisers to 
offer’ (2001: 172). 

The report also firmly takes issue with the 
notion that the only alternative to ‘giving the 
public what it wants’ is imposing on the pub-
lic what someone thinks they ought to like and 
which will be good for them. In the report’s 
view: 

The role of a broadcasting regulator is not 
to follow the latter course but to respect 
the public’s right to choose from the widest 
range of subject matter and so to enlarge 
worthwhile experience. Because, in princi-
ple, the possible range of subject matter is 
inexhaustible, all of it can never be present-
ed, nor can the public know what the range 
is. So, the broadcaster must explore it, and 
choose from it first. This might be called ‘giv-
ing a lead’: but it is not the lead of the auto-
cratic or arrogant. It is the proper exercise 
of responsibility by public authorities duly 
constituted as trustees for the public interest 
(HMSO 1962: 18).

This was a responsibility the committee clearly 
felt the ITA had shirked, thus helping to deprive 
the public of the wide range of subject matter 
which it should have every right to expect from 
ITV programming. Although, as we shall see, 
the Pilkington Committee was widely accused 

 CONFERENCE 
PAPERS



ICE CONFERENCE SPECIAL8    Copyright 2015-1. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 12, No 1 2015

of wanting to narrow the range of programmes 
on television by prescribing a diet of worthy 
but dull fare, the committee itself saw the pur-
suit of the largest possible audiences by the ITV 
companies as limiting viewers’ choices and lead-
ing to the tyranny of majority tastes, whereas 
its recommendations ‘sought to extend intel-
lectual and imaginative freedom, to give more 
room for variety and dissent’ and encouraged 
thinking ‘not only about what we are but what 
we might become if we were given more varied 
chances’ (Hoggart 1970: 199-200).

Press interest in ITV
In his ‘Difficulties of democratic debate’ talk 
mentioned earlier, Hoggart said of the Pilking-
ton Report: ‘Here was a confrontation of an 
unusually searching kind, and few were ready 
for it. This has depressing implications, and they 
go far wider than broadcasting matters alone’ 
(ibid: 200). In particular, the majority of nation-
al newspapers were highly critical of the report, 
and it was not simply in the popular press that 
the populism which it had attacked in broad-
casting answered back, and did so in a particu-
larly raucous and vituperative fashion. Howev-
er, before we go on to analyse this particular 
aspect of the press response to the report, it is 
important to understand what the report itself 
had to say about the national press, and espe-
cially its holdings in ITV companies. 

Pages 180-181 of the report contain an extreme-
ly valuable, and highly revealing, analysis of 
such holdings. Thus, for example, Daily Mirror 
Newspapers owned 13 per cent of Associated 
TeleVision’s (ATV) voting stock, and 8 per cent 
of its non-voting stock; Thomson Newspapers 
(which owned The Times and The Scotsman) 
and Thomson Television (which was not itself 
a press group but was wholly controlled by Roy 
Thomson, who also controlled Thomson News-
papers) between them owned 80 per cent and 
100 per cent of the voting and non-voting stock 
respectively of Scottish Television; News of the 
World Ltd. owned 21 per cent and 12 per cent 
of the voting and non-voting stock respectively 
of TWW (Television Wales and the West); Asso-
ciated Newspapers, publishers of the Daily Mail 
and Daily Sketch, owned 38 per cent of the vot-
ing shares in Southern Television; and the Man-
chester Guardian and Evening News Ltd. owned 
21 per cent of both the voting and non-voting 
shares in Anglia Television.

A threat to democracy
The committee was asked by the postmaster 
general, who had commissioned it in the first 
place, to consider whether, as some believed, a 

threat was posed to democracy by the fact that 
newspapers had shares in ITV companies. The 
report explains: 

The threat is thought to reside in the fact 
that, because two of the media of mass com-
munication are owned in some measure by 
the same people, there is an excessive con-
centration of power to influence and per-
suade public opinion; and that if these same 
people are too few or have broadly the same 
political affiliations, there will be an increas-
ingly one-sided presentation of affairs of 
public concern (HMSO 1962: 182). 

The report states that the committee had 
thought it was not for them ‘to consider wheth-
er or not there has been bias or insufficiency in 
the presentation by the press of affairs of pub-
lic concern, because of the association of news-
paper interests and television companies’, but 
they did concern themselves with two issues 
regarding press interests in ITV: 

First, newspapers might unduly publicise 
and praise, or avoid adverse criticism of, the 
television service provided by companies in 
which they had an interest, and might disre-
gard or criticise unfairly the competing ser-
vice of the BBC; second, newspapers might 
disregard or criticise unfairly any exercise 
by the authority of its powers against these 
companies (ibid: 182). 

The committee found no evidence that either 
of these had taken place. However, they judged 
that although the risk of the emergence of a 
threat to democracy was small, ‘even so it 
would be unwise to dismiss it too lightly: in 
particular, the omission or minimising of news 
– not necessarily for reasons of bias – might not 
be easily identified or corrected. But if the like-
lihood is small, the consequences could be pro-
found’ (ibid: 183). They concluded:

The suspicion of too great a concentration in 
too few hands of the power to influence and 
persuade cannot be dismissed by the argu-
ment that the power has not been used, and 
is not very likely to be used. So, some limits 
must be set. The simplest rule would be to 
prohibit press participation altogether. But 
though we believe that the presumption lies 
against press participation, we do not think 
it necessary to recommend an absolute ban. 
That being so, a factual formula is necessary 
(ibid: 183). 

In their view, the press should not be dominant 
in any company, in the sense of being the larg-
est single interest in it. And in the specific case 

Julian Petley



ICE CONFERENCE SPECIAL Copyright 2015-1. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 12, No 1 2015    9 

of Scottish Television, essentially a fiefdom of 
Roy Thompson, they recommended that the 
contract should not be renewed on its expiry 
in 1964 unless the press interest had been suf-
ficiently reduced.

Fury and derision
It is hardly surprising, then, that the report 
was bitterly rejected by significant sections 
of the press. It was not that the newspapers 
avoided ‘adverse criticism of the television 
service provided by companies in which they 
had an interest’: rather, they reacted to it 
with fury and derision. As Hoggart correctly 
states, ‘the members of the committee were 
described as authoritarians, socialistic, round-
heads, do-gooders, highbrows, puritans, and 
paternalists; they were, it was said, polemical, 
smug and naïve’ (1970: 189), and elsewhere he 
notes that certain journalists ‘threw every dirty 
word in their box of cliché abuse at us: “nan-
nying … elitist … patronising … grundyish … 
do-gooding … superior … schoolmarmish” – 
all the usual dreary, underdeveloped litany of 
fear’, which he describes as an ‘Islamic-funda-
mentalist-like fury’ (1992: 61). But it would be 
simplistic to explain hostile newspapers’ fero-
cious onslaught on the report merely in terms 
of the threat which they perceived it to pose 
to their lucrative holdings in ITV companies: 
what appears to have struck an extremely raw 
nerve were the report’s strictures on populism 
within broadcasting, strictures which several of 
the more popular papers perceived as attack-
ing, albeit implicitly, their own populist forms 
of journalism. Moreover, they also raised the 
spectre that press regulation might follow in 
the wake of any successful attempt to require 
the ITV companies to adhere more closely to 
the standards of public service broadcasting. 
That this was beyond unlikely, given successive 
British governments’ allergic reaction to any 
suggestion that the state should involve itself 
in some way with press regulation, is beside the 
point: this was primarily a tactic to scare and 
scandalise their readers. However, it should be 
noted that the third Royal Commission on the 
Press was about to produce its own report. 

I will now attempt to show how various nation-
al newspapers mobilised populist discourse 
against the Pilkington Report and, both explic-
itly and implicitly, in defence of their own forms 
of journalism and their particular conception of 
press freedom. 

‘Multiplication, abundance and freedom’
On 28 June, the Daily Telegraph (which had no 
shares in ITV companies) published an editorial 

about the report, headed ‘Pride and Prejudice’. 
Here a critique of the report’s anti-populist 
stance is blended with a defence of compe-
tition and private enterprise and an attack 
on public enterprise, notably the BBC. In the 
paper’s view:

A form of arrogance … saturates this amaz-
ing document, a haughty conviction that 
whatever is popular must be bad. Even more 
deplorable is the committee’s assumption 
that competition has not only done harm 
but can do nothing else … The committee’s 
suspicion of any sort of commercial motive 
becomes at times almost pathological. 
Throughout the report run the assumptions 
that commercial disciplines are inimical to, if 
not actually incompatible with, any sort of 
objective excellence; that nothing worth-
while can be achieved except by those free 
of all ignoble desire for gain; above all, that 
any enterprise deriving revenue from adver-
tisements can only be debased and corrupt-
ed in consequence. A serious newspaper, 
itself deriving revenue from advertisements, 
could hardly be expected to agree with such 
nonsense.

Responding to the committee’s judgement that 
local newspapers should not be allowed to own 
local radio stations for fear of concentrating 
local media power in too few hands, and that 
these stations should thus be owned by the 
BBC, it complains that this would entail ‘con-
centrating more power in even fewer hands. 
Indeed, it seems to see vices in every private 
and independent enterprise, virtues in every 
public enterprise. It sees the least danger where 
wiser men have seen the most: in the power of 
the State’. 

A similar line, mingling defence of both com-
petition and popular taste was pursued by The 
Sunday Times, 1 July 1961, whose editorial was 
headed ‘An unimaginative report’. This stated 
that ‘only a bigoted few would wish us back in 
the days of monopoly BBC television’ and went 
on to argue:

We are at the threshold of an age of enor-
mous expansion and opportunity in this 
means of information and entertainment. 
The obvious answer, then, is more compe-
tition, with effective control of errors and 
excesses in the national interest, but without 
dictation of programmes in the interest of 
some arbitrary judgement of public needs.

The editorial, which does actually acknowl-
edge the paper’s common proprietorship with 

 CONFERENCE 
PAPERS



ICE CONFERENCE SPECIAL10    Copyright 2015-1. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 12, No 1 2015

Scottish Television, also sounds a similarly self-
defensive note to that heard in the Telegraph 
in its complaint that ‘nowhere do the relevant 
paragraphs of the report reveal any recogni-
tion that the British press is widely varied and 
demonstrably successful in giving the public 
what it asks of newspapers for which it freely 
pays its money’ (ibid). But it was the paper’s 
television critic, Maurice Wiggin, in an arti-
cle entitled ‘Going the Whole Hoggart’, who 
brought together an attack on the report’s 
anti-populist stance with a warning about its 
implications for media freedom in general. The 
report itself is described as ‘rich in gobblede-
gook’, the committee as a ‘bizarre tribunal’, 
and their conclusions as ‘insufferably arrogant’. 
Wiggin also complains that ‘the report reeks 
of Richard Hoggart. The author of The uses of 
literacy must have signed it with a proud con-
sciousness of having struck a blow for some-
thing or other, preferably other’. Wiggin con-
cludes:

There is a selective switch on every set. Every 
man has the obligation to use it as he thinks 
fit. Some will opt for triviality, some for 
sobriety. Tastes differ. The important thing is 
that we should be a free as possible to please 
ourselves. A cultural dictatorship is abso-
lutely unacceptable by free men. If televi-
sion, then why not the Press, the cinema, the 
theatre, the publishing of books? Some men 
love freedom, others fear it. Everything that 
brings us a step nearer to the standardised 
state is suspect. Pilkington would bring us a 
whole stride nearer.

In his view, what is needed is a ‘bold and ven-
turesome branching out into every sort of vig-
orous multiplication, abundance and freedom’ 
and not ‘clamping down on free enterprise 
and erecting yet another smug and impervious 
State juggernaut’. 

‘Pilkington tells the public to go to hell’ 
Some of the most forthright attacks on the 
report were to be found in the Daily Mirror, 28 
June, which devoted no less than five pages to 
it (although two of these were largely straight-
forward accounts of the report’s contents). It 
does also note at the end of one of the articles 
that the Mirror Group ‘is interested’ in ATV. Its 
front page article is headed ‘Pilkington tells the 
public to go to hell’, and is more of an editorial 
than a news story. In its view, the report should 
have been published on 1 April. The reader is 
informed that ‘Sir Harry, earnest and doleful 
as he appears to be, has amused his friends by 
bounding into first place among Britain’s Top 
Ten comedians without a single rehearsal’, and 

that the committee ‘are not merely trying to 
turn the clock back: they want to go back to 
the hour-glass and the sundial’, as well as the 
penny farthing. The article presents what it 
calls the committee’s ‘peculiar proposals’ thus: 

They tell the public, in 160,000 words, to go 
to hell. And the public have to pay £45,000 
for the privilege of hearing this insult – that 
was the cost of the report. In effect the 
committee say: you can’t have the TV pro-
grammes which a two-thirds majority of you 
prefer. You must have a different set-up con-
trolled by the government. An ‘Uncle’ ITA, 
responsible for planning and selecting pro-
grammes – just like ‘Auntie’ BBC … By infer-
ence they tell the Tory government, which 
itself set up this deplorable committee, also 
to go to hell. The Tories had the courage to 
smash the BBC and set the cathode ray free. 
Pilkington wants not merely one fettered TV 
Authority controlling programmes, but two. 
Both run by the Whitehall Warriors … The 
plan is merely to NATIONALISE the lot. They 
couldn’t repeal the Act, so they are trying to 
repeal the intention of the Act. It is impos-
sible, reading the report, not to conclude 
that Sir Harry’s Eleven were dead against the 
whole conception of independent television 
from the start. Public opinion – except that 
expressed by the vociferous few – has been 
rudely and crudely ignored. The one and 
only democratic principle applied is – EQUAL 
MISERY ALL ROUND.

‘Big Brother TV’
Equally vehement in its opposition to the 
report was the Daily Sketch. This was a right-
wing publication owned by Associated Newspa-
pers, which folded it into the Daily Mail in 1971; 
interestingly, its highly populist tone prefigures 
the way in which the Mail itself was later to 
develop. On 28 June, it devoted four pages to 
the report, all highly negative, and seamlessly 
blending news and comment in a way which 
has now become all too familiar in the press. 
One front and second page article, headlined 
‘A vicious blow at your choice’, consists almost 
entirely of negative quotations from chairmen 
of ITV companies, and the other is headlined 
‘Whose finger on the switch? Beware, It could 
be Big Brother’, thus announcing yet another 
attack on that favourite populist target: ‘Them’. 
According to the article:

The people who want to run our lives and 
tell us what to do came one step nearer to 
doing it yesterday. By 1964 – they hope – we 
shall have Big Brother TV telling us what we 
must see and what we mustn’t. They will 

Julian Petley



ICE CONFERENCE SPECIAL Copyright 2015-1. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 12, No 1 2015    11 

ration the time for fun and crowd in the 
time for uplift. If they think you’re enjoying 
yourself too much – well, they’ll soon put a 
stop to that. Make no mistake about it. This 
is what the Pilkington Report means. They 
want to wipe out independent television … 
This is a stupid and biased report. So biased 
that it would be laughable if it were not so 
dangerous. The Pilkington Committee want 
to set up another nationalised television sys-
tem like the BBC – run by men in black jack-
ets and striped pants.

It then manages to combine an equally distaste-
ful ageism and sexism in one sentence by stat-
ing: ‘You can almost see the dried up old spin-
ster leaving her tracts at the pub door to go and 
beat her flimsy breasts at a Pilkington meeting.’
 
In its coverage, the pre-Murdoch News of the 
World, 1 July, admits that it has a ‘fairly large 
interest in one of the smaller commercial tele-
vision companies’, and its ‘Opinion’ column, 
headed ‘Not on your telly, sir!’, asks: 

What right has any collection of people to 
decide what is best and proper for others to 
see and hear when they turn on the televi-
sion at home? And by what method are 
these people with total power to be chosen? 
We do not believe in control of this kind. 
The ordinary men and women of this coun-
try (who will vote for whichever govern-
ment they want next time) can be trusted 
to decide for themselves which way to turn 
the knob on a television set. And it is their 
right and responsibility to decide for their 
children, not Pilkington and Co’s.

This populist line of attack then turns into a 
more generalised critique of public enterprise: 

If Pilkington has his way, ITA becomes NTA 
– the Nationalised Television Authority. A 
synthetic Siamese twin of the BBC. Surely 
we have learned by now the lessons of the 
nationalised industries. Dr Beeching is try-
ing to put some commercial values back into 
British Railways; Lord Robens is preaching to 
the miners that they must make profits. Both 
say the answer is decentralisation, more ini-
tiative, more flexibility, more drive. 

In the newspaper’s view, the NTA bogeyman 
would, like all public enterprises, ‘put up the 
price, make the product more difficult to get, 
remove from the public any choice or method 
of complaint and create an army of inefficient 
bureaucrats’ (ibid). 

‘Pious puritans’ and ‘pretentious prigs’
On 1 July in the Sunday Pictorial (at that time 
the Sunday sister paper of the Daily Mirror), we 
find Woodrow Wyatt pre-echoing the hyper-
populist tone of the inaptly named ‘Voice of 
Reason’ column which he would write for the 
News of the World from 1983 onwards. Thus 
he refers to the committee members as ‘pious 
puritans’ and critics of ITV as ‘a tiny handful of 
pretentious prigs who look down their noses at 
simple pleasures’. In his view:

Turning ITV into a parallel BBC and giving 
the BBC another service would eliminate all 
serious competition. The BBC would once 
again become over-complacent, over-gov-
ernessy. We would all have our heads bored 
off. Not content with doing this to us on the 
telly, Pilkington wants to repeat the same 
prissy pattern for local sound radio. The pro-
found pundits of Portland Place would be 
allowed to set up stations all over the coun-
try, pretending to be local. In practice, they 
would give us what the director general of 
the BBC thinks is best for us. Nothing local, 
nothing jolly, nothing exciting. Why not give 
them the newspapers to run, too? Then we 
would make quite sure that there is no vari-
ety or freedom of expression whatever. The 
nation would be told what the genteel resi-
dents of South Kensington think we ought 
to know – and nothing else.

Finally, and fittingly for this study of populist 
attitudes, we turn to the ‘Man o’ the People’ 
column in The People, 1 July. This is entitled 
‘Hide this page in case Sir Harry sees you!’ It 
warns:

Now be very careful. If you should be read-
ing this on the beach or on a bus, be ready to 
slip your copy of The People discreetly into 
your pocket. Sir Harry Pilkington and his pals 
might be watching you. And at any moment 
they might decide to get together again to 
pass judgment on your deplorable taste in 
newspaper reading. They (the committee) 
have already agreed that you are a nit-wit 
and a moron for preferring commercial tele-
vision to the BBC. Give them another £40,000 
of Government money, and they will, I am 
sure, be delighted also to recommend the 
suppression of The People, the Daily Mirror 
and all the latest popular films. 

Complaining about there being five educa-
tionalists and a scientist on the committee, the 
paper argues that ‘it is surely frightening to 
put such eggheads into a position where they 
can actually recommend the government to 

 CONFERENCE 
PAPERS



ICE CONFERENCE SPECIAL12    Copyright 2015-1. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 12, No 1 2015

rob millions of ordinary people of these simple 
pleasures. Are we really to be told by a univer-
sity lecturer and a professor of jurisprudence 
what we are to enjoy when we nestle into the 
old arm-chair after the day’s work?’ However, it 
reassures it readers:

The government is not quite so daft as to 
allow these eggheads to decide the public’s 
viewing. If they were and Sir Harry’s cock-
eyed plan were accepted, we would be back 
in the new Dark Ages. For the Culture Boys 
would then be on the rampage. It would be 
the Observer for you on Sundays by order – 
and Shakespeare at the cinemas during the 
week. 

A paranoid fantasy
In this, inevitably selective, survey of popu-
list attitudes to the Pilkington Report in the 
press I have deliberately confined myself to the 
national press. However, I would like to quote a 
single example from elsewhere – World’s Press 
News, July 19624 – both because it was written 
by a Fleet Street journalist, Arthur Christian-
sen, who edited the Daily Express from 1933 
to 1957, and because it illustrates particularly 
clearly the way in which certain journalists 
attempted to present the committee’s pro-
posed reforms of ITV as possible harbingers of 
some form of ‘state control’ of the press. Thus 
Christiansen expresses the fear that after the 
Pilkington Report anything can happen and 
asks: ‘Is the free press in danger? … How long 
will it be before we get a Socialist government 
which will set up an inquiry into the press that 
will do a Pilkington on Fleet Street?’ Hoggart is 
identified as ‘the eminence grise of the Pilking-
ton Report’ and as someone who ‘loathes the 
popular press. Way back in 1957 he revealed his 
prejudices in a book he called The uses of lit-
eracy’.5  There then follows a frankly paranoid 
fantasy about what might happen if Hoggart 
became the chairman of a government commit-
tee to inquire into the press:

First, editorial content to be subject to a 
committee composed of representatives of 
the Home Office, the Foreign Office, the 
BBC and the Combined Services. Next, news-
papers to be non-profit making, surplus rev-
enues from advertising to be turned over to 
the Treasury … Inefficient newspapers to be 
subsidised and printed by the million wheth-
er they are purchased by the public or not. 
‘Popular’ papers to be limited to circulations 
of not more than 50,000. Journalists to be 
licensed, with sentences of seven years cor-
rection detention for indiscretions. 

Hitting a raw nerve 
Hoggart himself argued that the reception of 
the report by the press was ‘an exceptional 
demonstration of distortion, tendentiousness, 
personal abuse, half-truth, straight misrepre-
sentation, disingenuousness, pseudo-honesty 
and irresponsibility’ (1970: 191). He also recog-
nised that his critique of populism in broadcast-
ing had hit a particularly raw nerve in a medi-
um much of whose output was largely defined 
by such an ideology. As he put it: 

Many journalists, even many of those in the 
‘serious’ journals, have been so anxious to 
avoid aligning themselves with the Establish-
ment, with the idea of superior or patron-
ising powers-that-be, are so anxious to be 
identified with ‘the people’, that they have 
dropped into a sort of wasteland in their 
social philosophy, in which they are unable 
or unwilling to redefine the full nature and 
responsibility exercised in the public service.6

He also noted that journalists, who spend much 
of their lives criticising others, are peculiarly 
allergic to criticism of their own practices, and 
that they …

… fight back very hard if the system is chal-
lenged at the roots. I think they were deeply 
disturbed by the Pilkington Report because 
they felt themselves indicted by it. If Pilking-
ton’s analysis of the tension between free-
dom and responsibility demanded by good 
broadcasting in a democracy was sound, 
then it had some relevance to the Press also; 
and the Press would not come out of such an 
examination lightly (1970: 192).

Harbingers of the future
The newspaper response to the Pilkington 
Report clearly looks back to earlier controver-
sies over the founding of ITV in the first place, 
and positions taken up in the early 1950s were 
largely resumed in 1962. But the coverage 
also prefigures much that was yet to come in 
the pages of the national press, such as the 
ever-growing hostility towards the BBC (which 
would be greatly intensified with the arrival 
of Murdoch as a press proprietor in 1969); the 
enthusiasm for new broadcasting technologies 
(a particular specialism of The Sunday Times 
in the 1980s, when Murdoch was busily laying 
the foundations of his satellite empire); the 
simplistic assumption that new broadcasting 
technology and an increased number of chan-
nels would automatically entail greater diver-
sity of programming. And a raucous populism 
which regards the state as only ever the enemy 
of media freedom (understood implicitly as the 

Julian Petley



ICE CONFERENCE SPECIAL Copyright 2015-1. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 12, No 1 2015    13 

right of media owners to do with their media 
whatsoever they will), never as an enabler of 
media freedom in the wider sense of helping 
to make the media more diverse, representa-
tive, accessible, accountable, assessable and so 
on. Indeed, to read the likes of Wyatt, Chris-
tiansen and The People is to be flung forward 
abruptly in time into the all-out hysteria of the 
press response to the Leveson Inquiry (2012), an 
examination from which it most certainly did 
not emerge lightly, and to which it responded 
with even greater ‘distortion, tendentiousness, 
personal abuse, half-truth, straight misrepre-
sentation, disingenuousness, pseudo-honesty 
and irresponsibility’ than it did to the Pilking-
ton Report, since here it was directly in the fir-
ing line. 7

After Pilkington 
In the ensuing 1964 Television Act, the ITA 
was given the responsibility for ensuring that 
programme output should be ‘of a high gen-
eral standard’ and ‘properly balanced in subject 
matter’. It was also granted the power to vet 
schedules, and even individual programmes, 
before transmission. The authority insisted that 
ITV broadcast two current affairs programmes 
a week, at least one main weekday drama and 
one documentary, plus regular programmes on 
art and religion, all in peak time. The number 
and style of quiz shows were limited, which 
resulted in admittedly popular programmes 
such as Take Your Pick and Double Your Money 
being cancelled.
 
It would, of course, be absurd to argue that 
there was nothing worthwhile in terms of pub-
lic service broadcasting on ITV before the 1964 
Act (both Armchair Theatre and This Week 
started in 1956, although World in Action did 
not begin until 1963). It must also be recog-
nised that the coming of ITV forced the BBC to 
sharpen up its act in numerous significant ways, 
not least in news and current affairs. And on 
the downside, the newly empowered ITA not 
infrequently censored important programmes 
which dealt with contentious subjects, such as 
episodes of World in Action (Goddard, Corner 
and Richardson 2007: 185-214). Programmes on 
the situation in Northern Ireland proved par-
ticularly problematic for the ITA (later the IBA) 
(Potter 1990: 199-213), and This Week (Holland 
2006: 111-167) and World in Action (Goddard, 
Corner and Richardson 2007: 201-06) not infre-
quently found themselves in difficulty with the 
Authority when they attempted to tackle this 
intractable issue. But it should also be recog-
nised that the revamped schedules did strike 
a better balance between information, educa-

tion and entertainment, and after Pilkington 
the channel embarked upon the finest period 
in its history, which would last until the early 
1990s when the ill-judged Broadcasting Act 
1990 irrevocably changed the nature of ITV. As 
Hoggart (1992: 71) put it, the ITV companies 
had been ‘screwed into virtue’.

Notes
1  Although it should be pointed out that at this time Hoggart him-

self took quite a nuanced view of ‘effects’. See in particular ‘The 

argument about effects’ in Hoggart (1970: 215-227)

2  Chapter seven of The uses of literacy (1990 [1957]) is called ‘Invita-

tion to a candy-floss world’

3  A remark generally attributed to R. H. Tawney, president of the 

Workers’ Educational Association, which gave evidence to the com-

mittee

4  Item 5/9/42 in the Richard Hoggart archive at the University of 

Sheffield

5  In which Hoggart wrote: ‘The popular middle-class papers are as 

trivial and as trivializing as those for the working-classes. For myself 

I find the dailies aimed particularly at middle-class people more 

unpleasant than those for working-class people. They tend to have 

an intellectual smugness, a spiritual chauvinism and snobbery, and 

a cocktail-party polish which makes their atmosphere quite pecu-

liarly stifling’ (1990 [1957]: 244)

6  ‘Pilkington and after’, Christian Broadcaster, no date. Item 5/9/27 

in the Richard Hoggart archive at the University of Sheffield

7  For a detailed and highly critical account of press coverage of 

Leveson, see the report by Gordon Ramsay at http://mediastandard-

strust.org/wp-content/uploads/2014/09/Final-Draft-v1-040914.pdf 

References
Bailey, Michael, Clarke, Ben and Walton, John K. (2012) Under-

standing Richard Hoggart: A pedagogy of hope, Oxford/Chichester, 

Wiley-Blackwell

Freedman, Des (2003) Television policies of the Labour Party, 1951-

2001, London, Frank Cass

Goddard, Peter, Corner, John and Richardson, Kay (2007) Public 

issue television: World in Action, 1963-98, Manchester, Manchester 

University Press

HMSO (Her Majesty’s Stationery Office) (1962) Report of the com-

mittee on broadcasting, 1960, London, Her Majesty’s Stationery 

Office

Hoggart, Richard (1990 [1957]) The uses of literacy, London, Pen-

guin

Hoggart, Richard (1970) Speaking to each other: Volume 1: About 

society, London, Chatto & Windus

Hoggart, Richard (1992) An imagined life, London, Chatto & Win-

dus

Hoggart, Richard (2001) Between two worlds: Essays, London, 

Aurum Press

Holland, Patricia (2006) The angry buzz: This Week and current 

affairs television, London, I. B. Tauris

Milland, Jeffrey (2004) Courting Malvolio: The background to the 

Pilkington Committee on Broadcasting, 1960-62, Contemporary 

British History, Vol. 18, No. 2 pp 76-103

Milland, Jeffrey (2009) The Pilkington Report: The triumph of pater-

nalism?, Bailey, Michael (ed.) Narrating media history, Abingdon, 

Oxon, Routledge pp 95-107

Potter, Jeremy (1990) Independent television in Britain: Volume 4: 

Companies and programmes, 1968-80, London, Macmillan

Sendall, Bernard (1982) Independent television in Britain: Volume 

1: Origin and foundation, 1946-62, London, Macmillan

Williams, Raymond (1963) Culture and society 1780-1950, Har-

mondsworth, Penguin

 CONFERENCE 
PAPERS



ICE CONFERENCE SPECIAL14    Copyright 2015-1. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics. All rights reserved. Vol 12, No 1 2015

Note on the Contributor
Julian Petley is Professor of Screen Media at Brunel University. He 

is a member of the advisory board of Index on Censorship, of the 

national council of the Campaign for Press and Broadcasting Free-

dom, and of the editorial board of the British Journalism Review. 

He is also principal editor of the Journal of British Cinema and Tele-

vision. His most recent book is the edited collection Media and Pub-

lic Shaming (I. B. Tauris, 2013). He gave written and oral evidence 

to the Leveson Inquiry.

Julian Petley




